v 37 Rubinen

Denna vecka har vi upptäckt mönster tillsammans som är en del i vårt matematiska tänk. Barnen har byggt, ritat, målat, klappat och dansat mönster. Vi har arbetat med siffror på olika sätt. De har fått varsin matematikbok som de arbetar i. Vi prövar matematiken med våra sinnen och arbetar på ett laborativt sätt först, därefter boken. De har även fått varsin svenskabok där vi samtalar kring olika bilder. Vi ljudar tillsammans fram olika ord och meningar. Språklig medvetenhet är ett innehåll i svenskan då barnen skapar förståelse för bokstävers ljud som blir ord och som sedan blir en mening. Olika texters innehåll nyanserar vi under hela året. Sagor, faktatext, recept, listor och instruktioner exempelvis.
Vi går regelbundet till biblioteket, första gången var i tisdags. Vi går ej i helgrupp dit.
Utedagen i måndags uteblev p.g.a. sjukdom. Torsdagens utedag innehöll en promenad i Lammhult, där vi sökte och samtalade om mönster. Vattentemat som pågår var fokuserat på fontäner som vi beskrev, såg och lyssnade på i trädgårdar och pratade om att samma vatten cirkulerar.
Vi läser efter lunchrasten och nu handlar böckerna om vänskap och ensamhet. Barnen har visat stort intresse för texterna och kunnat identifiera sig med innehållet.
Ulf som är fritidspedagog och arbetar på fritids här, samverkar med oss på tisdagar och torsdagar mellan kl. 12 – 13.30. Vi ser det som en stor tillgång.
En annan Ulf, som arbetar på skolan som musiklärare kommer att ha lektion tillsammans med oss en gång i veckan inom snar framtid. Det blir bra för barnen.


Det här inlägget postades i Föräldrainformation. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *